Aktualności
Studia podyplomowe "Ochrona małoletnich i osób prawnie z nimi zrównanych w prawie kanonicznym"
W roku akademickim 2022/23 uruchamiamy Studia podyplomowe Ochrona małoletnich i osób prawnie z nimi zrównanych w prawie kanonicznym
CHARAKTERYSTYKA STUDIÓW:
Podyplomowe studia zatytułowane Ochrona małoletnich i osób prawnie z nimi zrównanych w prawie kanonicznym są propozycją skierowaną do szerokiego grona adresatów w związku z odpowiedzialną i dalekowzroczną odpowiedzią Kościoła na dramat seksualnego wykorzystania dzieci i młodzieży przez osoby duchowne. Uczciwe i metodyczne wyjaśnienie przestępstw popełnionych przez osoby duchowne wymaga gruntowej i specjalistycznej znajomości zarówno materialnego i procesowego kanonicznego prawa karnego. Ze względu na to, że w niektórych przypadkach dobro osób pokrzywdzonych chronione jest przez przepisy prawa polskiego istotnym jest zwrócenie uwagi na odpowiedzialność sprawców przestępstw na gruncie przepisów prawa państwowego. W dążeniu do zaradzenia sprawiedliwości, nawrócenia i pojednania, naprawienia krzywdy i podjęcia resocjalizacji niezbędne jest podjęcie współpracy między odpowiednimi organami kościelnymi i państwowymi.
Celem studiów jest uzyskanie wiedzy i praktycznych umiejętności w diagnozie i procedowaniu spraw karnych kościelnych od momentu uzyskania informacji o przestępstwie do wymierzenia kary.
Propozycja studiów podyplomowych skierowana jest do:
- pracowników sądów kościelnych,
- pracowników kurii diecezjalnych i prowincji zakonnych,
- delegatów ds. ochrony dzieci i młodzieży,
- adwokatów kościelnych,
- pełnomocników świeckich,
- pracowników prokuratur i sądów powszechnych,
- pracowników fundacji i podmiotów służących ochronie dzieci i młodzieży.
WYKAZ ZAJĘĆ:
L.P. |
Nazwa przedmiotu |
Forma zajęć
|
1. |
Elementy polskiego prawa karnego materialnego |
wykład z elem. konwersatorium |
2. |
Elementy polskiego prawa procesowego |
wykład z elem. konwersatorium |
3. |
Wstęp do kanoniczego prawa karnego materialnego |
wykład z elem. konwersatorium |
4. |
Kontakt z mediami - zarządzanie kryzysowe |
wykład z elem. konwersatorium |
5. |
Status ofiary z elementami wiktymologii |
wykład z elem. konwersatorium |
6. |
Obowiązki delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży |
wykład + ćwiczenia |
7. |
Procedura dochodzenia wstępnego |
wykład + ćwiczenia |
8. |
Współpraca z organami państwowymi |
wykład + ćwiczenia |
9. |
Dowodzenie i analiza dowodów w kościelnych postępowaniach karnych |
wykład + ćwiczenia |
10. |
Ochrona danych osobowych i dóbr osobistych |
wykład + ćwiczenia |
11. |
Środki zapobiegawcze, dyscyplinarne oraz kary |
wykład + ćwiczenia |
12. |
Sądowy i pozasądowy proces karny |
wykład + ćwiczenia |
13. |
Odpowiedzialność przełożonych kościelnych |
wykład + ćwiczenia |
14. |
Prawa i obowiązki duchownego w postępowaniu karnym |
wykład z elem. konwersatorium |
15. |
Rekursy i odwołania |
wykład z elem. konwersatorium |
16. |
Odpowiedzialność odszkodowawcza i sposoby jej realizacji |
wykład z elem. konwersatorium |
17. |
Postępowanie dyscyplinarne wobec członków instytutów życia zakonnego |
wykład z elem. konwersatorium |
WARUNKI PRZYJĘCIA NA STUDIA:
- warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest ukończenie studiów magisterskich na kierunku prawo, prawo kanoniczne, administracja, teologia, pedagogika, socjologia, psychologia, praca socjalna.
- rekrutacja na studia podyplomowe odbywa się przez Internetową Rejestrację Kandydatów (IRK). Kandydat rejestruje się na stronie upjp2.edu.pli postępuje zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi w IRK.
- osoby niebędące obywatelami polskimi mogą podejmować i odbywać studia podyplomowe według zasad określonych we właściwych przepisach.
KRYTERIA KWALIFIKACJI:
Przyjęcie według kolejności zgłoszeń
WYMAGANE DOKUMENTY:
- wydrukowane podanie o przyjęcie na studia wygenerowane z konta kandydata w IRK opatrzone jego własnoręcznym podpisem;
- odpis dyplomu magisterskiego lub kserokopia dyplomu (oryginał dyplomu do wglądu), lub uwierzytelniona notarialnie kopia;
- życiorys;
- dowód osobisty lub paszport (do wglądu);
- w przypadku osób duchowych oraz członków instytutów zakonnych, stowarzyszeń życia apostolskiego zgoda właściwego przełożonego.
- dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej;
TERMIN ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA:
Studia rozpoczynają się w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 (1 X 2022). Kończą wraz z końcem semestru letniego (30 IX 2023).
Terminy 7 zjazdów w semestrze zimowym i 7 w semestrze letnim planowane są na soboty.
Szczegółowy harmonogram na poszczególne semestry podany zostanie po zakończeniu rekrutacji.
GÓRNY I DOLNY LIMIT MIEJSC:
Minimum 15 osób
Maksimum 30 osób
LICZBA SEMESTRÓW I ILOŚĆ GODZIN:
Dwa semestry, przewidziana ilość godzin: 140.
Zajęcia niektórych zjazdów prowadzone będą w formule online.
WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW:
Student powinien odbyć przewidziane w programie studiów podyplomowych zajęcia oraz uzyskać wszystkie zaliczenia i zdać egzaminy.
Absolwenci uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
TERMINY REKRUTACJI:
Termin rozpoczęcia rekrutacji elektronicznej: 20 czerwca 2022 r. godz. 6:00
Termin zakończenia rekrutacji elektronicznej: 31 sierpnia 2022 r. godz. 23:59
Ogłoszenie wyników rekrutacji /ewentualnie listy rezerwowej/: 5 września 2022 r. godz. 12:00
Składanie dokumentów przez osoby zakwalifikowane do przyjęcia oraz podpisywanie umów: 15 września 2022 r. godz. 11:00
Ogłoszenie wyników w przedmiocie zakwalifikowania do przyjęcia na studia z listy rezerwowej: 15 września 2022 r. godz. 12:00
Składanie dokumentów przez osoby zakwalifikowane do przyjęcia z listy rezerwowej oraz podpisywanie umów: 26 września 2022 r. godz. 13:00
WYSOKOŚĆ OPŁAT:
Czesne za studia wynosi 3200 zł, płatne w dwóch ratach po 1600 zł.
Wysokość opłaty rekrutacyjnej wynosi 100 zł.
Jest możliwość sfinansowania studiów podyplomowych przez Fundację Świętego Józefa KEP w wysokości 3200 zł. Opłata rekrutacyjna w wysokości 100 zł spoczywa po stronie studenta.
Chętnych do skorzystania z dofinansowania prosimy o kontakt z przedstawicielem FSJ via e-mail: kontakt@fsj.org.pl lub pod numerem telefonu: 506 687 612 od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.
Miejsce składania dokumentów:
31‐002 Kraków, ul. Kanonicza 9, III piętro, pokój 408
tel., 12 370 86 13, e-mail: wpk@upjp2.edu.pl